Håkan Berg gjorde succé med sin komiska ”King of Birds” akt i Britain´s got Talent 2020

Håkan Berg, The Swedish Birdman, gav alla skrattkramp med sin comedy magic akt ”The King Of Birds” i Britain’s Got Talent nu i Maj 2020. Akten var baserad på den akt han vann tredjepriset i Världsmästerskapen i magi FISM2015, men hade komprimerats för att passa in i programmets snäva tidsram.

(Klicka på bilden ovanför för att spela upp videon)

Akten börjar seriöst, överdrivet seriöst, med att scenen fylls av tung mystisk rök, samtidigt som en okroppslig röst dånar “Introducing the King of Birds; Håkan Berg” varpå Håkan svävar in genom röken (ståendes på en Hoverboard som är gömd i röken).

Plötsligt “trollas” en mekanisk duva fram, som flaxar frenetiskt och drar Håkan med sig av scenen. Domarna i BGT lutade sig genast framåt, intresserade, nu när det började anas att det kanske inte var så överdrivet seriöst som det hade antytts.

Inom kort tjöt domarna och publiken av skratt när mekanisk fågel efter fågel trollades fram, för att slutligen nå fram till att en gigantisk plast-uggla dök upp.

He seems a bit of a wanker!
–David Walliams

Efter akten, under feedback-sessionen, fick Håkan massor av lovord och komplimanger från de fyra domarna – när domaren David Walliams överraskade och chockade alla med sin egen reflektion: -”I just love things that are absolutely silly. But when you first came in I thought; ‘he seems a bit of a wanker’.”

När de övriga tre drog efter andan, fick David skynda sig och förklara: -“I was wrong, I was wrong!”

Men svinhugg går igen. När Håkan lämnade scenen, precis sekunden innan ha försvann ur synhåll, gav han igen med sitt eget “Wanker”, vilket fick Alesha Dixon och Amanda Holden att skrika av skratt, medan Simon Cowell skadeglatt kommenterade “Right back at you!”

Alesha beskrev Håkans tävlingsbidrag: -”I thought it was absolutely hilarious. Brilliantly barking mad and funny in all the right places”

Amanda Holden sade: -”You are very natural and I think it was very Tommy Cooper-esque”

Simon Cowell avrundade: -“You’re funny, and I think you’re clever as well.”

Och med de orden röstade de fyra domarna unisont att Håkan skulle gå vidare till Semi-final!